tuomasheikkila

Kokemuksia Pirkanmaan bussiuudistuksesta.

Kovin sanoin meille myytiin tuo Pirkanmaan bussiuudistus missä Tampereen Joukkoliikenne saatiin lähes kaikkien pirkanmaan bussiaikataulujen järjestäjäksi. Meille luvattiin sujuvampaa liikennöintiä, edullisempia hintoja ja kymmenen hyvää ja kaksitoista kaunista.

Osana tästä kaikki linja-auto yrittäjät kilpailutettiin ja jokaiselle alueelle valkattiin bussifirma joka suostui tekemään linjat halvimmalla ja nopeammalla aikataululla.

 

Mitä tästä on toteutunut?

- Lempäälässä bussit ovat olleet jopa neljäkymmentä minuuttia myöhässä (mikäli ovat tulleet ollenkaan).

- Vaihtovuorot eivät toimi, liian kireästä aikataulutuksesta johtuen, jos yksi bussi myöhästyy niin vaihtovuoro usein, kuljettajasta riippuen, menee menojaan.

- Bussikuskit ovat helisemässä koska uudet aikataulut vaativat heitä ajamaan tietyt lenkit jopa 10% nopeammin, mikä taas johtaa kuskien tarkkaavaisuushäiriöihin ja mokiin.

 

Puhumattakaan Tampereen Joukkoliikenteen toteuttamien aikataulujen aiheuttamista ongelmista Pirkanmaan laitaseuduille, useassa kunnassa ei viikonloppuisin kulje bussi enää laisinkaan ja jopa tampereen naapurikunnista ei Tampereella viikonloppuja töissä käyvät enää julkisilla töihin pääse kun bussivuorot on sijoitettu päivään ja iltaan.

 

Esimerkiksi Kangasalla monia kasvukeskuksia on sivuutettu aikataulu uudistuksissa kokonaan ja monilla alueilla joissa ollaan rakentamassa uusia asuintaloja kovaa vauhtia, väheni bussivuorot neljänneksellä.

 

No, Tampereella itsellään julkinen liikenne parani mutta muille "uusien vyöhykkeiden eläteille" tämä uudistus oli kokolailla isku vasten kasvoja.

 

Näin henkilökohtaisella kokemuksella annan kiitosta Paunun henkilökunnalle joka huolimatta siitä että saivat kilpailutuksissa nenilleen, ovat pystyneet pitämään palvelun entisellä tasolla vaikka uudet järjestelyt eivät siihen omiaan ole olleet.

 

 

Piditkö tästä kirjoituksesta? Näytä se!

1Suosittele

Yksi käyttäjä suosittelee tätä kirjoitusta. - Näytä suosittelija

NäytäPiilota kommentit (11 kommenttia)

Pirjo Jokinen

Joukkoliikenteen kannattamattomuus syrjemmällä on se syy. Ei TKL. Ovat vaan tehneet sen likaisen työn, jonka politikot on heiltä ostaneet.

Asun itte nykyään tuppukylässä ja täältä kulkee tosi huonosti onnikat. Palvelubussilla pääsee välillä ja ihan pihaan saakka parin kilsan säteellä jos tilaa edellispäivänä. Taksilla sitten ja se se maksaa hirveesti. 8km. mutkasta tietä on n. 25€

Olen muuttamassa isompaan taajamaan kunhan saan asioita sumplattua.

Nykyään on se henki että kukin maksakoot itse kaiken. Pitää ikäänkuin ostaa se oma auto tai olla liikkumatta.

Käyttäjän tuomasheikkila kuva
Tuomas Heikkilä

Siinähän se bussiuudistuksen idea taisikin olla.

Pirkanmaan muut kunnat maksoivat Tamperelaisille likaisen työn teosta, mutta pääseväthän Tamperelaiset kohta komiasti keskustorilta rautatieasemalle ja takaisin miljoonia maksavalla ratikallaan.

Pirjo Jokinen

Muutin Tampereelta pois vuosi sitten enkä aio palata! Ei kiinnosta enää se kylä. Ihmeelliseksi on siellä mennyt, suuruudenhulluja päättäjiä, järjetöntä politiikkaa! Ei kiinosta enää minua eikä mikään siellä onneksi sido.

Martti Laines

"Nykyään on se henki että kukin maksakoot itse kaiken"

Se on erinomainen periaate.

En tosiaan ymmärrä, miksi Sinun naapurisi, naapurikaupungin ja naapuriläänin veronmaksajan pitäisi kaivella taskujaan, jotta Sinä saat (linja-)auton ja sille kuljettajan valitsemaasi asuinpaikkaan.

Pirjo Jokinen

Heko heko.. Kun Kokoomuksen broileripolitikko Risikko sai ministeripestin Vasemmistoliiton Kyllösen jäljiltä ja olis pitänyt jatkaa tiemaksujen miettimistä niin eipäs jatketakkaan.

Maksakoot autottomat autollisten baanat ja mökkitiet, joka liittymän ja rampin..

Erinomaista on teikäläisten sokeus itseänne kohtaan!

Ja mitä minuun tulee, minua on ihan turha yrittää potkia bussin alle. En liiemmin ole valittanut. Odottelen tässä nytkin tunnin päästä lähtevää onnikkaa ihan kaikessa rauhassa. En ois muuttanut syrjäkylälle jos mulla ois kiire jonnekkin. Toivon vaan ettei siellä olis taas se asiakaspalvelusta täyin pihalla oleva äijäkuski, joka ei mummoja kuuntele ja paiskoo reput niin että sisältö helisee. En viittiny ilmoittaa firmaan.. vielä. Katotaan nyt osaako tällä kertaa kuunnella asiaksta.

Ja on muuten semmonen onnikka, joka on usein melko täynnä. Lähtee Kotkasta, kiertää Lahden kautta ja päätyy lopulta Tampereelle. Ei mitään turhaa ajoa, ei vain minua varten plaaplaaplaa.

Martti Laines Vastaus kommenttiin #6

Tieliikenteeseen palautuu vain joka seitsemäs siltä kerätty veroeuro. Tai kääntäen: tieliikenteeltä kerätään sen aiheuttamat kustannukset seitsenkertaisesti. Joten kommenttisi: "maksakoot autottomat autollisten baanat ja mökkitiet, joka liittymän ja rampin" on kovin pielessä.

Tiheästi asutussa Helsigissäkin joukkoliikenteen budjetista vain puolet tulee lipputuloista - loput tulonsiirtoina verotuksesta - käytit tai et.

Todennäköisesti linja-autolippusi hinta olisi kolmin - viisinkertainen, mikäli et bussimatkustajana kävisi naapurisi lompakolla.

Pirjo Jokinen Vastaus kommenttiin #7

Hah hah hah.. mitä "logiikkaa"!

Olen nyt 57v. ja pääsääntöisesti liikkunut elämäni aikana jalan tai fillarilla. Olen muuttanut niin koulun kuin työpaikkojeni mukaan. En omista asuntoa enkä kesämökkiä, en autoa.

"Oon kulkuriksi syntynyt mä vainen.."

Eilen muuten kapusin taas siihen pitkänmatkan onnikkaan, joka oli lähes täynnä. Nyt kun on koulukyytejä (kuuluu infraan, niin pääsee useemmin. Kesäaikaan vuoroja harvennetaan syrjäkylille roimasti ja ne on sellaisia, että ne mutkittelee pitkin kuoppaisia mettäteitä.

Pikkuautoille pitää rakentaa moottoritiet..

Käytä aivojesi koko kapsiteettia äläkä pelaa jotain omaa trivial pursuittiasi, iso ihminen.

Ja muuten.. Oikeistohan se ajaa laitoshoitoa alas, vanhukset, vammaiset ja sairaat avo"hoitoon". Jollakin sieltä syrjäkulmilta on sitten päästävä taajamien marketteihin kun kauppoja lakkautetaan siltä, missä asuu eläköityneet maanviljelijät, kodinhoitajansa, sairaanhoitajansa, se yhä harveneva väestö, joilta katoaa palvelut.

Maatalouden kuitenkin pitäisi turvata oamavaraisuus kun ei ikinä voida tietää miten maailmanpolitiikka velloo ja missä tapahtuu luonnonkatasrofeja yms.

Missäs sinä viljelet ja hoidat karjaasi ja kasvimaatasi? Ettet vaan söis naapurisi taskusta?

Käyttäjän SeikkuKaita kuva
Seikku Kaita

Kyllä tuo itsemaksaminen olisi ihan hyvä periaate, mutta kun ViVa kuppaa autoilijalta ja auton omistajalta sen seitsemänkertaisen veron saadakseen ihmiset noudattamaan uuniin-duuniin -politiikkaa eli muuttamaan muurahaispesään ja luopumaan autosta.

Käyttäjän SeikkuKaita kuva
Seikku Kaita

No ei se joukkoliikenne kannata Tampereen rajojen sisäpuolellakaan. Eli ei se ole syy.

Kyllä se syy löytyy "vihertävästä" keskittämisstrategiasta. Tuo on yksi tapa "opettaa" ihmiset muuttamaan pois oikean vihreyden keskeltä.

Hervannan metro tulee niin pirun kalliiksi, että pitää saada lisää maksajia ahdettua Hervanta-Lentävänniemi -välille.

Jonne Sirén

...ja vielä pitäisi liittyä keskuskuntaan että pääsisi kärs...maks...nauttimaan päätöksistä. Kerran jo pääsi pois ja nyt saa olla kylmä rinki arschin ympärillä että se pakkoliitos tulee sittenkin...

Käyttäjän JaniMki kuva
Jani Mäki

Ei ny sotketa TKL:ää mitenkään tähän. Yritetään pitää käsitteet oikeina. TKL on liikennöitsijä siinä missä PAunu ja LL:kin. JoLila on se joka sotkee ja säätää. ELi oikeeseen osotteeseen palaute.

Toimituksen poiminnat